Apa Itu Ayam Dara? Dara Macam Mana tu

Assalamualaikum. Salam Alam Maya.
APA ITU AYAM DARA? 
Nasi Kukus Ayam Berempah atau Nasi Kukus Ayam Dara.. Ahh.. Sedappnyaa... Pernah terfikir tak kenapa ayam dara ni di panggil ayam dara? Apa speselnya Resipi Ayam Dara ni? Persoalan ni sebenarnya dah terjawab semasa saya menjadi koordinator Kursus Penternakan Ayam Kampung dan Ayam Pedaging yang di sampaikan oleh Penceramah Penyelidik MARDI pada tahun 2015 lagi sebenarnya. Baru terfikir untuk update dalam blog ni.

Kali ni bukan nak berbicara pasal menu nasi ayam dara berempah atau nasi kukus ayam dara.. cuma nak membebel kenapa di panggil 'Ayam Dara' hasil bacaan internet.
 Boleh acu cuba try test Resipi di bawah:

Resipi Ayam Dara Goreng Berempah oleh Blogger SINI.
Resipi Nasi Kukus di Resipi Bonda SINI. 

Dari segi bacaan dan pemahaman, Ayam Dara ini istilah bagi Ayam betina (atau jantan) yang berumur antara 3 - 4 Bulan (12 - 16 Minggu). Pada ayam umur ini belum sedia untuk bertelur lagi. Ikut sumber Blog, Ayam penelur akan mula bertelur pada umur 4.5 - 5 Bulan (18 - 20 Minggu). Jadi, Ayam Dara ini ayam yang belum bertelur la kan...Tapi macam mana penternak ni nak pastikan ayam ni tak ternoda dengan ayam jantan kan..Walaupun tak pernah la terlibat dengan penternakan ayam ni, mungkin Para penternak ni dah asingkan Ayam Jantan dan Ayam Betina ni, mengikut kategori usia supaya mudah di komersialkan.

Secara Bahasa Inggeris, Ayam Dara ini di panggil 'Spring Chicken' yang berumur 2.75 - 3.5 Bulan (11 - 14 Minggu) yang berat antara 750 - 850 gram.

Terjumpa di Internet istilah Ayam Dara ini sebenarnya ringkasan daripada D.A.R.A; 'Dengan Adunan Rempah Asli'. Pun boleh camtu..

Dalam percakapan Bahasa Inggeris ada juga menggunakan 'Spring Chicken' merujuk kepada orang muda. Kalau orang sebut "You are no spring chicken", maksudnya "Kau bukan muda lagi" atau " kau dah berusia dah."

Ayam Dara ni, apa yang sebabnya ayam ini sedap dan popular?

Pada kategori usia Ayam Dara atau Ayam Muda ini di katakan mempunyai rasa daging yang paling 'tender', kental, pejal (aik..lain macam bunyinya....). Jadi, ia di kira sempurna jika kena dengan cara masakannya. Kalau Ayam Pencen, rasa dagingnya yang liat dan susah di nikmati. Tapi ada juga yang minat dengan ayam pencen.

Begitu juga dengan daging ikan yang sederhana dan besar mempunyai rasa yang berbeza bila di bakar.

Selain daripada jenis Ayam Dara yang berusia 3 - 4 Bulan ni, ada sesetengah peminat 'cuisine' berasaskan ayam minat menu Ayam yang tersangat muda iaitu kurang 28 Hari pada sembelihan dan kebiasaannya antara berat 400 - 450 gram (tidak sampai 750 gram seperrti Ayam Dara atau 'Spring Chicken'. Ayam ini di panggil 'poussin (di sebut /ˈpsæn/ dan kebiasaan lain di panggil 'coquelet'). 

Begitu juga ada peminat daging lembu yang masih 'baby'. ' Baby Calf Cuisine' kerana di katakan mempunyai rasa daging yang sangat ''exquisite'. Kira macam 'high class' la.
 



Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi baca.
Segala penulisan dan penerbitan di dalam blog ini berdasarkan kepada pengalaman, pandangan dan pemahaman peribadi blogger ismiqbal sahaja. Tahap pemikiran manusia tidak sama dan mungkin boleh buat pembaca terasa hati kerana ketidaksamaan pendapat.

Terbaru Lebih lama