Part 2: Interview MARDI Q41 Research Officer

Salam Semua.

Dah sebulan berlalu Interview kali ke-2 di MARDI Serdang untuk Jawatan Q41 (Pegawai Penyelidik).Oleh kerana tidak berapa rajin nak mengarang ayat. Jadi, sila ikuti perbualan salah seorang calon bertuah untuk Interview MARDI Kali ke-2 ni setelah membaca post saya untuk interview pra-saringan saya yang pertama lepas.

[PART 1 : PENGALAMAN INTERVIEW MARDI PRA-SARINGAN.]
 
Conversation started 30 December 2013 (Facebook)

Chatter A     :    Salam, maaf ganggu, saya Chatter A . harap dapat reply mesej saya secepat mungkin. saya dah baca blog awak, and dah attend saringan mardi tapi kat pusat hortikultur 19hb nov.
saya dapat temuduga jumaat ni 3 januari. boleh tak awk ceritakn pengalaman awk masa kat mardi tadi? 
lagi byk yang awk cerita lagi bagus. contohnya: berapa yang datang interview, berapa orang yang interview, soalan soaaln yangg ditanya..harap awk dapat ceritakan pada say,a i really appreciate your help. thanks.

Iqbalab      :      salam.. hi Chatter A..oh..dapat interview mardi jugak eh..tahniah2!! kita antara yang 117 orang yang terpilih interview daripada 200++ yang pra saringan dulu... application 6700++...saya sesi yang pertama interview.. yang hadir dalam 20 orang dari 21...dari 3 pusat pra saringan..dia kata ada 6 sesi interview.ni fon no sy: 014840xxxx

Iqbalab      :     sori tengah keje jap

Iqbalab      :     sesi kami ada 6 org interviewers terdiri dari Ketua Pengarah, Timbalan Ketua Pengarah, Pengarah2..semua decision-maker... tapi jangan gelabah..diorang okay jer..

Iqbalab      :     masuk interview 3 org sekaligus.. dia ada tanya soalan setiap sorang..kemudian..tanya random soalan untuk setiap orang bagi pendapat...biasa la asal mana, keje mana... tak detail sangat perlu terang sangat..kena jawab ringkas dan padat.sebab Dato' KP dan Top management ni kejar masa..macam saya bagitau "saya asal trganu kerja di perlis"soalan lain: kenapa mintak mardi berbanding dengan posisi sekarang? soalan lain: tanya pasal pandangan calon... masa saya dia tnya..macam mana kaedah untuk mardi perlu buat supaya dapat sampai ke kumpulan sasaran.nanti dia akan tanya soalan english, kena jawab english juga

Iqbalab     :     Dato tu ada tanya, kalau kita berhenti kerja sekarang untuk sambung master, sponsored by mardi. full time.. sanggup tak? yes or no.

Chatter A     :    oh thanks a lot! tapi dia tak tanya ke research yg kita buat? lagi dia tanya apa eh yang awak ingat? haritu saya ada tanya kat RO dekat tempat saya, dia cakap diorang akan tanya banyak tentang our research yang kita dah buat..but awak bg info yg baru, thanks. hehe dia ada tanya isu semasa tak? btw awk nampak bijak, confirm awk dapat kerja ni kan..

Iqbalab      :     masa sy interview tu smua top management.. diorang macam kejar masa sikit... itu yg tiada masa nak interview details2.. kadang2 diorang akan interrupt cakap kita kemudian tanya calon lain.. so kena tahu bila kena stop bila diorang dah interrupt tu...maybe pasal research tu dah skip sebab kita dah present masa pra-saringan dulu kan...isu semasa tiada sangat..cuma mcam mana kita nak relate isu semasa dengan pembangunan mardi supaya mardi ni dapat approach kepada golongan sasaran..masa saya dia tanya pasal 'Vertical Farming'.. sorang calon jawab kena tgk isu kos.. kadang2 kita kena manipulate apa yg di jawab oleh calon2 lain.. sy kaitkan 'vertical farming; dgn kenaikan kos..haha.. sy anggap awak doakan saya dapat la tu ya.... amin... harap awak pun lepas ..nanti update la lepas interview tu nanti...saya kena giliran group ke dua..goodluck..tanya je apa2 pun kalau saya dapat bantu..yang penting..cakap jelas, show your confident... goodluck...aminn

Chatter A     :    Hehe..once again thanks alot ya bagi tips and ceritakn pengalamn. Okey..no hal ada rezeki kita jumpa ye..hehe

Iqbalab      :     sekarang keje kat mana? ke habis belajar?

Chatter A     :    Saya jadi RA kat upm.ngee~~ awak?

Iqbalab      :     oo.. buat master ke sana? saya keje ngan technology perlis

Chatter A     :    Ooh tak.saya kerja ja dulu..hehe

Iqbalab      :     bgus la tu... kot2 ada pluang sambung master disponsor oleh mardi ke..hee yang penting ada pengalaman keje..ada sorang tu keje 9 thn ngn mardi.. tp gred rendah...

Chatter A     :    Owh tapi saya baru kerja. Kira fresh graduate lagi ni..hehe

Iqbalab      :     oic.. yang penting jawab apa yang di tanya je. saya tak tau la kot2 masa awak nanti orang lain lak interview

Chatter A     :    Oh okey. InsyaAllah..saya harap dgn bantuan awak saya try buat yang terbaik.. moga kita sama sama ade rezeki untuk dapat jawatan ni.. 

Iqbalab     :     AMINN....hehe


Nota: Saya tanya staff sana yang keputusan interview ini dalam masa sebulan. Since saya batch pertama interview dan totalnya 6 batch... Maybe sebulan selepas batch keenam selesai interview. Maybe around 20 Januari kot. So, result kemungkinan 20 Februari (MAYBE)

[Part 3 : Keputusan Interview MARDI Pegawai Penyelidik Q41]

1 Ulasan

Saya amat menghargai sokongan yang diberikan dan berharap dapat terus berhubung dengan anda semua melalui platform ini. Setiap komen adalah inspirasi buat saya untuk terus menulis dan berkongsi ilmu. Terima kasih kerana menjadi sebahagian daripada perjalanan ini dan bersama-sama kita belajar serta berkembang.

Jangan segan untuk berkongsi pendapat, soalan, atau apa sahaja yang anda rasa relevan. Saya akan sentiasa berusaha untuk memberikan yang terbaik dan menjadikan blog ini sebagai medium yang bermanfaat untuk semua.

Sekali lagi, terima kasih atas sokongan anda. Semoga kita terus berhubung dan saling menginspirasi.

Salam hormat,

  1. hi nak tanya.. saya akan pergi interview nx month for pegawai tadbir n41. ada tak apa apa tips untuk temuduga nanti? thanks in advance

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama